💸 אורגיה של רעיונות, כסף זה נייר ועש לילה בביקור רופא.









*|MC:SUBJECT|*





עיצוב.  טכנולוגיה.  עתיד.  חברה.

דברים טובים לאנשים סקרנים.

לקריאה של המהדורה בדפדפן

09.11.2021

מהדורה #030

עיצוב.  טכנולוגיה.  חברה.  עתיד.  תרבות.

שקית הפתעה של דברים טובים לאנשים סקרנים.

קיבלתם את המייל ממישהו ואהבתם?

הצטרפו לרשימה

וקבלו מדי פעם סוכריות קופצות לאינבוקס.

מהדורות קודמות:  giluynaot.co.il

אורגיה של רעיונות

אינטרו 

(או: כמה תובנות מהזמן האחרון)
כמו שבטח הבנת, אני מאמין גדול בלהיות רב-תחומי. באינטרדיסציפלינריות. 

שכשמזינים את המוח והנפש ברעיונות מתחומים לא קשורים, המכונה המופלאה שבראש שלנו מולידה מחשבות חדשות ורעיונות מקוריים.

לאנשים כאלו (וכמוכם, קוראי גילוי נאות) יש שם: Polymaths.
 

כשאני מטייל בעולם האינפורמציה האינסופית, אני מנסה לצאת מהשבילים המוכרים, השבילים שהאלגוריתמים חושבים שמתאימים לפרופיל שלי. אני מנסה להגיע למקומות נידחים ונהדרים מחוץ ל״תחומי העניין״ שלי. חקלאות סינית, האבקות נשים בוליביאניות,  מזון אסטרונאוטים והיפ-הופ בסאבוויי הם לא חלק מהגדרת העצמי שלי. ועדיין בכל סיפור מעניין יש משהו שנשאר איתי.

ההיסטוריה, ההווה ואפילו מחקרים מוכיחים שיש קשר ישיר בין מגוון תחומי העניין שלכן להצלחה – לא רק ביצירתיות, אלא גם בהשפעת היצירות על העולם. על אחת כמה וכמה בעולם של היום שבו לא מספיק לדעת לגדל תפוחי אדמה או לבנות שולחן, אלא חייבים להכיר יותר תחומים ולחבר יותר נקודות.

הנה כמה תובנות של אנשים חכמים ממני על החשיבות של מה אתם מכניסים לראש:

  • לא מאוד קצר, אבל מאוד מעניין (ויש תמונות!)
  • הרחבת אופקים, ולצאת מהאלגורתם
  • מה אתם מכניסים לראש
    (קצרים, באתר של אוסטין קלאון, שממש שווה טיול)

אתם בטוויטר? 
גם אני בטוויטר! 

כל המגניבים בטוויטר.
השבוע ניקיתי את האבק מהחשבון הרדום, וחזרתי לצייץ.
מדי פעם מצייץ אייטם מעניין שאולי לא ואולי כן מופיע במהדורה המרכזית.

Dot Com

Damien Hirst – The Currency

אני לא מבין איך את הקטע הזה פספסתי ב4 חודשים.  למה אני תמיד האחרון שמספרים לו דברים?!

ביולי האחרון, האמן דמיאן הירסט (Damien Hirst – זה שעשה את הגולגולת משובצת היהלומים) בדק את הטשטוש בגבולות בין אומנות, כלכלה וטכנולוגיה.
הירסט חזר לסגנון המקורי שלו והחל לצייר נקודות צבעוניות, על דפים בגודל A4.
בהתחלה חשב על 1,000 אך מהר מאוד המספר גדל לאלפיים ואז חמשת אלפים ולבסוף סיים עם 10,000 עבודות אומנות. כל אחת מהעבודות יחודית, עם מספר רציף, שם מקורי (איך מוצאים 10,000 שמות יחודיים?!) וחתימה בגב הדף. עד כאן, סיפור סטנדרטי.

לכל אחת מ 10,000 העבודות הירסט יצר NFT שמקושר לאותה עבודה ספציפית.

רגע.
64% מכם לא בדיוק יודעים מה זה NFT, וזה בסדר, בינתיים. בקרוב לא תפסיקו לשמוע על זה וקצת אחר כך תבינו כמה זה הולך לשנות לנו את החיים כפי שהכרנו אותם.
 

[אם אתם יודעים מה זה, מוזמנים לדלג, או לכתוב לי חזרה כמה אני טועה ומטעה, אבל קודם תנסו אתם להכניס את כל העולם הזה לפסקה קצרה]

אז NFT בקצרה: 
Non-Fungible Token היא תעודה דיגיטלית המוכיחה בעלות על ״משהו״ – יצירה דיגיטלית, בית, כרטיס להופעה, קטע מוזיקלי. התעודה יושבת על הבלוקצ׳יין (כלומר לא שמורה במקום מרכזי, אלא על רשת של המון המון מחשבים עצמאיים).
היום נמכרות עבודות אומנות דיגיטליות מכל מיני סוגים במיליוני דולרים (היקרה עד היום נמכרה ב70 מיליון דולר). מה הקונה מקבל בסוף – לרוב תמונת jpg, והסכמה של כל העולם שהפיקסלים האלו שייכים לו. 

מייסד טוויטר מכר את הציוץ הראשון שלו ב$3 מיליון. אדוארד סנודן מכר את המסמכים שהדליף (וקיימים בחינם ברשת) בחמש וחצי. 

זה עולם שלם. לצערי אין פה מקום להכנס לזה, ולכם כנראה לא יהיה זמן לקרוא את זה.


חזרה להירסט – הירסט סרק כל אחת מהעבודות ויצר לה NFT. העבודות המקוריות (הפיזיות), שמורות בכספת מאובטחת ואת ה״תעודות״ (התמונות הסרוקות), העמיד למכירה לזמן מוגבל, במחיר התחלתי של $2,000 לחתיכה.


הקאץ׳ הוא כזה – אחרי חודשיים – אתה יכול לבחור, האם להשאיר אצלך את הNFT או להמיר אותו בעבודה הפיזית. שנה אחרי המכירה – אתה חייב לבחור.  

שניהם נחשבים עבודת אומנות בפני עצמם. מה שתבחר, השני ישרף: אם תבקש להמיר את הגרסה הדיגיטל בדף שאפשר לתלות בסלון, העותק הדיגיטלי ימחק. אם תחליטי להשאיר לעצמך רק את העותק הדיגיטלי, הירסט ישרוף את העבודה הפיזית.  הוא מתחייב לעמוד בהחלטה הזו, ואין לו מושג לאיזה כיוון העולם יקח את העבודה שלו. מעכשיו כבר יש לה חיים משל עצמה.

(לפני כמה חודשים קבוצת שובבים קנו עבודה של בנקסי שנקראת Morons שמציגה ולועגת למכירות פוביות, ב$95,000, שרפו אותה בשידור חי בטוויטר, ואז מכרו את העותק הדיגיטלי שלה ב $380,000, כי מה דה פאק נסגר איתכם, עולם?!) 

כמובן שמיד אחרי המכירה הראשונית מחיר העבודות החל לעלות, והיום תוכלו לקנות אותן בשוק סביב $20,000. באופן לא ממש מפתיע (תלוי את מי שואלים), רוב הקונים מעדיפים להשאיר לעצמם את הפיקסלים ולא להמיר אותם בעבודה ה״מקורית״.

באתר Fast Company כתבו על זה בצורה יפה: הירסט מזהה שיש שתי קהילות שיכולות להעריך את העבודה הזו – אספני אומנות ואספני NFT, וכל אחת לא ממש מבינה את השניה, כשלמעשה שתיהן יותר דומות אחת לשניה ממה שהן חושבות.

בגלריה שמנהלת את כל הסיפור הזה, אפשר לראות את כל העבודות.

בדף של כל עבודה אפשר לראות כל מיני פרטים על כל עבודה – צפיפות הנקודות, כמה נקודות יש מכל צבע, ואפילו מה המשקל של העותק הספציפי הזה לעומת האחרים.

אם ללחוץ על לינק אחד, זה זה:

סטיבן פריי (קומיקאי, שחקן, סופר וגיק של טכנולוגיה) ישב לדבר עם דמיאן הירסט על העבודה.

הידעת? 
מהיום, באמצעות טכנולוגיה חדישה מאמריקה, אפשר לשלוח את גילוי נאות לקבוצה הכי רועשת שלך לחברים הכי סקרנים שלך בוואטאספ, ע״י קליק אחד על הלינק הזה !


מה פספסת?
 
גיליתי רשימה של מגזין Wired ל20 סרטים שלא קיבלו מספיק אהבה.

סרטים טובים, מוזרים, מהנים אך פחות מוכרים שלא זכו להצלחה שמגיע להם. 
לדעתי ראיתי רבע מהם, ובאמת תהיתי אם זה רק אני, או שזה ממש תָּמוּהַּ שאף אחד לא מכיר אותם.
אלו לא סרטים של סטודנטים לקולנוע במכללת ניו-ג׳רזי, אלא סרטים הולווידיים עם שמות גדולים כמו: רייאן גוסלינג, ג׳ייק ג׳ילנהול, אליזבת׳ מוס, טום קרוז, ג׳וליאן מור ומת׳יו מקונאהיהאי (או איך שמאייתים את זה).
 
בינהם – סרט על תלמיד ישיבה נאו-נאצי, נערת ליווי מרגלת, וצימר רומנטי באיזור הדמדומים.  

כמה מהם ראית?


מדעי הרוח

קיר הרוח מייצר חשמל

מפתיע: בעשור האחרון, עם התפתחות הטכנולוגיה, מחיר ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים (רוח, שמש, גאו-תרמי) ירד למחיר נמוך ממקורות בלתי מתחדשים (פחם, גז וחבריהם). או במילים אחרות – היום יותר זול לייצר אנרגיה מתחדשת מאנרגיה מזהמת (כן, כולל עלויות הקמה, תשתיות וכו׳).

הסיבות העיקריות שבגללן אנחנו עדיין שורפים דינוזאורים מתים בשביל להטעין את הלפטופ הן בני אדם: פוליטיקה, לחיצות ידיים של טייקונים ובירוקרטיה שבני תמותה כמונו מרגישים שאין בכוחנו לשנות (היי, לובי 99!).
אבל ישנן עוד סיבות. אנרגית רוח למשל – אחד המקורות היעילים והזולים להפקת אנרגיה, לא אומצו בבתי מגורים בגלל גודל ומראה המתקנים. הם תופסים הרבה מקום ודי מכוערים.

האמן / מעצב / יזם / ממציאן ג׳ו דוסט מצליח לפתור את הבעיה בפרויקט WIND TURBINE WALL  – מוצר פונקציונלי, קומפקטי וממש ממש יפה.  קיר של טורבינות רוח קטנות, שמחוברות לגנרטור קטן ומייצרות מספיק חשמל להפעיל בית ממוצע או אפילו למכור חזרה את העודפים לחברת החשמל.


חוץ מזה, יש בפורטפוליו של דוסט: וודקה שמנקה את האוויר, קרטון חלב שמתפרק בקומפוסט רק כשהחלב מתקלקל (ומשנה את צבע האריזה כשהחלב מחמיץ!) וגם קפסולת גיבוי למין האנושי המכילה דוגמיות מכל טבלת היסודות ואת ה DNA האנושי שתרחף בחלל הרבה אחרי שהרובוטים יחסלו את כולנו.


Choose Life

מאחורי הקלעים של Trainspotting

בניינטיז, כבר הייתם בגיל שהלכתם לקולנוע לבד בלי ההורים? רוצים להרגיש עוד יותר זקנים? טריינספוטינג יצא לפני 25 שנה. חצי יובל.  רבע מאה.


 


אין פואנטה

neal.fun בונה שטויות באינטרנט

ניל אגארוואל הכין לכם כל מיני דברים שקשה להגדיר.

 

נחתך בעריכה


כשהניוזלטר טאבטאבטאב של שחף ושווייגר מגיע אלי לאינבוקס אני יודע שעוד רגע יפתחו לי 30 טאבים סופר מעניינים בבראוזר.  תוכן מעניין, מוסיקה כיפית וחומר טוב לחשוב עליו.
אבל איכשהו, הקטע שהכי תפס אותי הפעם (ומצאתי את עצמי צוחק בקול על ספסל בשדרה) הוא נורם מקדונלד מספר לקונאן בדיחה על עש לילה.


Bartosz Ciechanowski מסביר כל מיני קונספטים מורכבים.  מפרק את המורכבות לרכיבים שאפילו אני הצלחתי להבין – עם תרשימים ואנימציה אינטראקטיבית.
למשל – איך באמת עובד המנוע של האוטו.


לכבוד האלווין (?) הערוץ Device Orchestra יצר גרסת כיסוי לשיר Ghostbusters כשהנגנים הם חפצים: מברשת שיניים חשמלית, מדפסת, מכונת גילוח ומגהץ.  המחשבה על הזמן שהושקע בזה היא  עוד הוכחה לכמות הזמן הפנוי שיש לאנשים מסויימים.


עוד רגע יוצאת העונה השניה של הסדרה המשוגעת The Great. 
הנה הטריילר.  Huzzah!
אם עוד לא ראיתם, יש לכם 10 ימים להשלים.


הדוד הזה הלחין ומבצע שיר התכתבות עם ברנשים מפוקפקים שרוצים להוריש לו מיליון דולר.
וגם יש הגיש שיר תלונה לשפה האנגלית.

Facebook

Twitter

Website

Instagram

קראת? נהנית? למדת משהו חדש? בזבזתי לך 2 עד 45 דקות מהחיים?
למה לא להעביר את כל הטוב הזה הלאה? 
זה ממש ישמח אותי, באמת. ברמה שקשה לתאר.

פשוט לשלוח ל 3 חברות.ים או לתת פוסט/ציוץ/וואטסאפ של הלינק הזה:
giluynaot.co.il

(נגיד ממש עכשיו?)

תודה.

 

יש לכם משהו להגיד, להציע, או לגלות לי? אני בצד השני של הריפליי, ותמיד עונה.
 
לחיי הסקרנות וערבוב מחשבות,
אורי.

למי שקרא עד כאן: מה הלינק הזה עושה השבוע? 

קיבלתם את המייל ממישהו? אהבתם?  רוצים לקבל כזו הפתעה מדי פעם?

הצטרפו לרשימה

אני לא אשלח זבל.  מבטיח.

שתפו את המהדורה שתפו את המהדורה

צייצו את המהדורה צייצו את המהדורה

רצוי ומומלץ להעתיק, לשכפל, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן או לשמר, במערכת מאגר מידע ובכל אמצעי אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר – כל חלק שהוא מהחומר שנמצא פה ממש למטה ברגע שתתחילו לגלול.  

בשביל זה המציאו את האינטרנט.

Copyright © *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, All rights reserved.

*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|*
*|LIST:DESCRIPTION|*

Our mailing address is:

*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*

Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list

*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|*
*|END:IF|*